Τρίτη 11 Μαρτίου 2008

Σύγχρονοι δρόμοι, ακριβότερα διόδια

Πιάνουν δουλειά οι εργολάβοι και έως το Πάσχα θα βρίσκονται σε πλήρη ανάπτυξη τα εργοτάξια για την κατασκευή των πέντε μεγάλων οδικών αξόνων, ύψους άνω των 7 δισ. ευρώ, που προωθεί το ΥΠΕΧΩΔΕ με συμβάσεις παραχώρησης. Ταυτοχρόνως καταργείται το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας και οι σταθμοί διοδίων παραχωρούνται στους ανάδοχους κατασκευαστικούς ομίλους, οι οποίοι θα συγκεντρώνουν τις εισπράξεις των διοδίων στους υπάρχοντες αυτοκινητοδρόμους από την έναρξη κατασκευής των νέων δρόμων.


Το πακέτο των «Δρόμων Ανάπτυξης» προβλέπει την κατασκευή συνολικά 760 χιλιομέτρων νέων «κλειστών» αυτοκινητοδρόμων μέχρι το 2012, ενώ οι ανάδοχοι όμιλοι θα έχουν την εκμετάλλευση 2.187 χιλιομέτρων αυτοκινητοδρόμων επί 30 χρόνια.

Η αρχή της παραχώρησης των εισπράξεων διοδίων στους ιδιώτες έγινε ήδη τις προηγούμενες ημέρες στα τμήματα από Μεταμόρφωση Αττικής έως Σκάρφεια Λαμίας του άξονα ΠΑΘΕ και από Κόρινθο έως Τρίπολη καθώς ξεκίνησαν ήδη τα έργα στην Ιόνια οδό που γίνονται με αντιπαροχή, τα διόδια έτοιμων τμημάτων του ΠΑΘΕ και στον κεντρικό άξονα Πελοποννήσου με εκμετάλλευση του υπάρχοντος αυτοκινητοδρόμου. Στο μεταξύ από το ερχόμενο καλοκαίρι αρχίζει η αλυσίδα των αυξήσεων στις τιμές των διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, η οποία θα οδηγήσει σταδιακά μέσα στην επόμενη πενταετία, δηλαδή έως την ολοκλήρωση των νέων έργων, σε τριπλασιασμό των σημερινών τιμών διοδίων από 0,017 σε 0,040 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Επιπροσθέτως θα ισχύσει σύστημα χιλιομετροχρέωσης, δηλαδή χρέωσης των οδηγών ανάλογα με τη διανυόμενη απόσταση, και γι’ αυτό το σκοπό σε παλαιούς και νέους αυτοκινητοδρόμους σταδιακά θα δημιουργηθούν νέοι σταθμοί διοδίων κατά μέσο όρο σε απόσταση 50 χιλιομέτρων μεταξύ τους.
Πολύ σύντομα, εντός της χρονιάς που διανύουμε, θα τοποθετηθούν νέα ηλεκτρονικά συστήματα χρέωσης σε υφιστάμενους και εν συνεχεία στους νέους σταθμούς διοδίων που θα κατασκευαστούν.

Οι σχετικές προβλέψεις του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι το 50% της κυκλοφοριακής ροής σε κάθε σταθμό διοδίων να χρησιμοποιεί τα συστήματα τηλεδιοδίων, με συμβατές μεταξύ τους τεχνολογίες στους εθνικούς και αστικούς αυτοκινητοδρόμους, όπως π.χ. η Αττική οδός.

Είναι διαφορετική η πορεία αυξήσεων των διοδίων που θα ακολουθήσει το κάθε έργο. Ενδεικτικά: Στην Πελοπόννησο πρώτη αύξηση διοδίων έρχεται το καλοκαίρι. Σταδιακά με την ολοκλήρωση των έργων ο οδηγός θα πληρώνει 7,2 ευρώ για τη διαδρομή Κορίνθου-Σπάρτης μέσω Τρίπολης και 7,4 ευρώ μέχρι την Καλαμάτα μέσω Πάτρας.

Ο ΠΑΘΕ
Στον άξονα ΠΑΘΕ η εφαρμογή της χιλιομετροχρέωσης σε πρώτη φάση θα φέρει μειώσεις διοδίων για ενδιάμεσες διαδρομές από την Αθήνα έως Σχηματάρι, Χαλκίδα, Θήβα και αυξήσεις για μεγαλύτερες διαδρομές, όπως για Αθήνα-Λάρισα κ.ο.κ., ενώ από το 2009 θα ανοίξει ο κύκλος των αυξήσεων.

Στον άξονα Κεντρικής Ελλάδας οι εισπράξεις διοδίων θα αρχίσουν από το τέλος του 2009. Στον άξονα Αντίρριο-Ιωάννινα διόδια θα μπουν έπειτα από 45 μήνες, όταν θα έχει κατασκευαστεί το κομμάτι Αντίρριο-Αγρίνιο. Στο τμήμα αυτό τα διόδια θα είναι 0,025 € ανά χιλιόμετρο, στην αρχή. Οταν τελειώσει το έργο ολόκληρο, τότε το διόδιο θα γίνει 0,040 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Η Ελλάδα θα αποκτήσει νέο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων για γρήγορες και κυρίως ασφαλείς μετακινήσεις. Το κόστος κατασκευής των νέων μεγάλων οδικών αξόνων πέφτει στις πλάτες των οδηγών, που καλούνται, μέσω των διοδίων που θα εισπράττουν οι κοινοπραξίες που κατασκευάζουν τους δρόμους, να προπληρώσουν τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα που θα παραδίδονται σταδιακά τα επόμενα χρόνια.


Η ταυτότητα των έργων

Ελευσίνα - Κόρινθος -
Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα
Προϋπολογισμός: 2 δισ. ευρώ
Τεχνικά χαρακτηριστικά: Μήκους 365,4 χιλιομέτρων, εκ των οποίων θα κατασκευαστούν τα 283,7 χιλιόμετρα και θα βελτιωθούν τα υπόλοιπα 81,7. Χρονοδιάγραμμα: Ολοκληρώνεται σε 4 χρόνια ως την Πάτρα και σε 6 χρόνια ως την Τσακώνα.
Εξέλιξη: Εγκατάσταση εργοταξίων και πρόδρομες εργασίες αρχίζουν το Μάιο.

Ιόνια οδός
Προϋπολογισμός: 1,4 δισ. ευρώ
Τεχνικά χαρακτηριστικά: Μήκους 382 χλμ. Περιλαμβάνει νέο άξονα από Αντίρριο έως Ιωάννινα (σύνδεση με Εγνατία οδό) και τμήμα του ΠΑΘΕ μήκους περίπου 175 χλμ. από την Κηφισιά έως Σκάρφεια κ.ά.
Χρονοδιάγραμμα: Ολοκλήρωση σε 72 μήνες, δηλαδή 6 χρόνια.
Εξέλιξη: Ξεκίνησαν οι πρόδρομες εργασίες και εγκαθίστανται εργοτάξια από τη Μεταμόρφωση ως τη Σκάρφεια και από το Αντίρριο ως τη συμβολή της με την Εγνατία οδό, έξω από τα Ιωάννινα.

Αξονας Κεντρ. Ελλάδος Ε-65
Προϋπολογισμός: 1,6 δισ. ευρώ.
Τεχνικά χαρακτηριστικά: Μήκους 175 χλμ. Κατασκευή αυτοκινητοδρόμου από τον ΠΑΘΕ (στο ύψος της Σκάρφειας) έως τον Ανισόπεδο Κόμβο Παναγιάς της Εγνατίας οδού.
Χρονοδιάγραμμα: Ολοκλήρωση σε 66 μήνες.
Εξέλιξη: Αναμένεται η τελική έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Πρώτο εργοτάξιο εντός της άνοιξης στον κόμβο Ροδίτσας για μελλοντική σύνδεση με ΠΑΘΕ.

Κόρινθος - Τρίπολη -
Καλαμάτα
Προϋπολογισμός: 1,044 δισ. ευρώ.Τεχνικά χαρακτηριστικά: Μήκους 204,9 χλμ. από Κόρινθο έως τη
Σπάρτη-Λεύκτρο.
Χρονοδιάγραμμα: Ολοκλήρωση σε 54 μήνες, δηλαδή το 2012.
Εξέλιξη: Ξεκίνησαν οι εργασίες σε τρία μέτωπα. Στο δεύτερο κλάδο της σήραγγας Αρτεμισίου, στο Νεοχώρι και στον κόμβο Στέρνας, όπου κατασκευάζεται νέα δίδυμη σήραγγα.

Ράχες Μαλιακού - Κλειδί Ημαθίας
Προϋπολογισμός: 1 δισ. ευρώ.
Τεχνικά χαρακτηριστικά: Μήκους 230 χλμ. Κατασκευή νέου αυτοκινητοδρόμου Τέμπη (Ευαγγελισμός) - Σκοτίνα, συνολικού μήκους 25 χιλιομέτρων και βελτίωση στα υφιστάμενα τμήματα του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ, μήκους 205 χιλιομέτρων.
Χρονοδιάγραμμα: Ολοκλήρωση σε 4,5 χρόνια.
Εξέλιξη: Εντός των προσεχών ημερών αρχίζουν πρόδρομες εργασίες και εγκατάσταση εργοταξίων.

Υποθαλάσσια αρτηρία
Θεσσαλονίκης
Προϋπολογισμός: 472 εκατ. ευρώ.
Τεχνικά χαρακτηριστικά: Μήκους 6,5 χιλιομέτρων, από τα οποία τα 4 χιλιόμετρα θα είναι υποθαλάσσια σήραγγα.
Χρονοδιάγραμμα: Ολοκλήρωση σε
4 χρόνια.
Εξέλιξη: Οι κατασκευαστικές εργασίες θα ξεκινήσουν μόλις ολοκληρωθεί ο κύκλος των προσφυγών στη Δικαιοσύνη.



ΔΕΜΕΡΤΖΗΣ ΑΡΓΥΡΗΣ

Ελεύθερος Τύπος

Δεν υπάρχουν σχόλια: